Spis treści
Analiza została przeprowadzona na podstawie ponad miliona anonimowych danych z popularnej aplikacji zakupowej PanParagon. Sprawdzano, jakie prezenty najczęściej kupujemy z okazji Dnia Matki, a także w jaki sposób zmieniły się ceny prezentowych klasyków dla kobiet. Co więc o preferencjach konsumentów mówią dane z paragonów?
Prezenty na Dzień Matki kupujemy na ostatnią chwilę?
Na początku porównane zostały trendy zakupowe związane z czekoladą i kwiatami w zwykły dzień tygodnia (19.05.2023) z Dniem Matki (26.05.2023). Jak pokazały dane, 26 maja udział paragonów z łakociami na liście wzrósł niemal dwukrotnie. Jeszcze większe wzrosty odnotowano w przypadku kwiatów: w Dzień Matki kupujemy je ponad 4 razy częściej w stosunku do standardowego piątku. Szczegóły przedstawia poniższa grafika.
Aby jeszcze dokładniej zbadać preferencje Polaków, spośród całej puli paragonów za zakupy dokonane w dniu 26 maja 2023 roku, wyodrębnione zostały te, na których znajdowała się minimum jedna pozycja z czekoladą lub bombonierką oraz kwiatami ciętymi lub doniczkowymi.
Na Dzień Matki bombonierka i kwiaty cięte
Dane z paragonów wyłoniły słodkiego faworyta. W Dzień Matki zdecydowanie stawiamy na bombonierki! 26 maja 2023 r. czekoladki w ozdobnym opakowaniu znalazły się na paragonach Polaków dwukrotnie częściej niż czekolada w tabliczkach.
Dzień Matki nie może obyć się bez kwiatów. Okazuje się, że Polacy 26 maja stawiają na kwiaty cięte, które pojawiały się na paragonach niemal 2,5-krotnie częściej niż kwiaty w doniczkach.
Eksperci sprawdzili także, czy i o ile podrożały wybrane rodzaje kwiatów, bombonierek i czekolady w ostatnich latach. Co pokazały wyniki?
Ceny słodyczy w górę, waga w dół
– W najnowszym badaniu porównaliśmy także medianę cen poszczególnych produktów z maja 2022, 2023 oraz 2024 roku. Spośród szerokiej gamy artykułów z czekolady i bombonierek wytypowaliśmy po jednej marce z każdej kategorii. W przypadku kwiatów sprawdziliśmy cennik tulipanów sprzedawanych w bukiecie 15 szt. Dzięki takiej kategoryzacji zweryfikowaliśmy, jak zmieniły się ich ceny w ujęciu rok do roku – komentuje Antonina Grzelak z aplikacji PanParagon. – Niestety nie mamy zbyt pozytywnych wieści. Przeanalizowane przez nas produkty w ciągu ostatnich dwóch lat znacznie podrożały – dodaje.
Spośród produktów, które wzięto pod lupę, najbardziej podrożało mleczko w czekoladzie. Mediana cen z maja 2022 r. wynosiła 12,29 zł. W tym roku mediana tego samego artykułu to już 16,99 zł. To o ok. 38 proc. drożej niż 2 lata temu! Zmieniła się również gramatura analizowanego produktu: w 2022 na paragonach widoczna była waga 380 g, natomiast od 2023 roku znalazły się jedynie opakowania o wadze 340 g. Nie dość, że mleczko w czekoladzie podrożało, to w dodatku jest lżejsze niż przed laty.
W ciągu dwóch ostatnich lat, o ponad 2 zł podrożała także 100-gramowa czekolada mleczna z orzechami. Obecnie za taką tabliczkę płaciliśmy ok. 7,78 zł.
Te kwiaty są obecnie tańsze niż przed rokiem
Najmniejszą różnicę cenową w medianie odnotowano natomiast w przypadku tulipanów ciętych. 15 szt. tych kwiatów w maju 2022 r. kosztowało ok. 17,99 zł, rok później w analogicznym miesiącu cena wzrosła do ok. 21,99 zł. Obecnie taki bukiet kosztuje ok. 19,99 zł. Oznacza to, że tulipany są tańsze niż 2023 r., jednak nadal są droższe niż w 2022 r. Szczegóły ujęte zostały w poniższej grafice.
Choć tegoroczne ceny nie napawają optymizmem, warto pamiętać, że bez względu na to, czy postawimy na kwiaty, czekoladki czy inny drobiazg, dla każdej mamy bezcennym prezentem jest obecność lub po prostu pamięć swojego dziecka.
Atmosfera przed meczem Polska Holandia
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?